23.9.24 Valtuuston kokous: hyvinvointiraporttiin liittyvä puhe – Kari Aaltonen

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät naiset ja herrat,

Haluan ottaa kantaa Hollolan hyvinvointiraporttiin ja nostaa esiin muutamia kohtia, jotka ovat selkeitä ja hienosti tehtyjä.

Ensinnäkin haluaisin korostaa kunnan järjestämiä tilaisuuksia, joista on jätetty pois varautumistilaisuudet. Kunta on järjestänyt näitä tilaisuuksia kahtena vuonna, ja osallistujamäärät ovat olleet hyviä. Toivon, että näitä tilaisuuksia järjestettäisiin myös jatkossa ja niistä tiedotettaisiin riittävästi, sillä niille on selkeä tarve.

Liikunnan osalta haluan nostaa esiin uudet pitkospuut Soisalmensuolla, jotka mahdollistavat liikkumisen uusille käyttäjille ja tutustumisen Hollolan hienoon luontoon. Olen ihmetellyt negatiivista palautetta, jota olen lukenut sosiaalisesta mediasta ja lehdistä. Nämä pitkospuut ovat verrattavissa esimerkiksi skeittiramppien kaltaisiin liikuntamuotoihin. Tuntuu, että valittajat ovat henkilöitä, jotka esimerkiksi koskevat kaupassa sataan tomaattiin ja ottavat niistä kaksi, tai jotka tykkäävät istua kadulla ja estää muiden liikkumisen. Tuntuu myös, että tuppilaudan toimittajille on kolahtanut niin paljon, että tuppilaudat on syytä pitää taapelissa ja antaa liikuntamahdollisuuksia myös niille, jotka eivät aiemmin ole voineet liikkua kyseisellä suolla.

Lisäksi haluan korostaa, että vaikka eurot näyttelevät tiettyä osaa, kunnan tulisi tukea myös meitä sivukylillä asuvia ja antaa taloudellista tukea (esim. Miekkiö). Talkootyö näillä kylillä mahdollistaa liikunnan ja yhdessäolon ilman personal traineria, joka nyt tuntuu olevan jonkinlainen ratkaisu liikkumattomuuteen.

Koulun osalta haluan kommentoida seuraavaa: Salpauksesta pidettiin hyvä esitys meille viime viikolla. Oli hienoa nähdä, kuinka Salpauksen ja kunnan yhteistyö toimii, esimerkiksi 9. luokkalaisille järjestetään päivän mittainen tilaisuus tutustua eri koulutusaloihin. Noin 600 oppilasta Hollolasta opiskelee Salpauksessa.

Kuitenkin, jos puhutaan koululaisten hyvinvoinnista, osa hyvinvointia on myös koululaiskuljetukset, jotka erityisesti koskevat meitä sivukylillä asuvia. Esimerkiksi linja 20 kirkonkylältä ilman vaihtoyhteyttä Salpauksen Vipusenkadun yksikköön. Ei ole mitään järkeä hajottaa tätä suoraa yhteyttä, jossa on koululaisia matkustajina ja jonka kustannusvaikutus muutoksiin olisi nolla.

Itsekin näkisin mielelläni, että nuoret, jotka esimerkiksi Miekkiöstä kulkevat kyseiseen kouluun, voisivat kulkea ilman pakollista vaihtoa. Useampi kilometri on kuljettava ensin, että pääsee bussiin, joka vie kouluun. Kunnan tulee pitää kiinni edes niistä vuoroista, jotka mahdollistavat nykyisin tämän kulkemisen ilman turhia vaihtoja.

Kouluruokailusta on hienoa todeta, että on ruvettu miettimään ja ratkaisemaan tilannetta, jossa kouluruokailua voitaisiin venyttää pidemmälle, koska nykyisellään ruokailu on liian aikaisin, kun koulupäivät ovat kuitenkin pitkiä.

Lopuksi haluan vielä todeta, että digilukutaidon ja muun siihen liittyvän koulutuksen/opastuksen mahdollistetaan kunnan toimesta Hollolan pääkirjastossa. Ehkä vastaavaa koulutusta voitaisiin myös toteuttaa sivukylillä, se jää nähtäväksi.

Kari Aaltonen

PS valtuutettu