TURVALLISEN JA HYVÄN KOULUTIEN TURVAAMINEN

Aloitteessa otetaan kantaa hyvän ja turvallisen koulutien turvaamisesta koululaisille. Tarkoituksena on parantaa niiden koululaisten kulkemaa koulumatkaa, joiden ns. kyläkoulut on lopetettu, tai tullaan lopettamaan.

Kyläkoulun lopettamisen myötä, kouluun kulkemiseen tulee erilaisia muutoksia, joiden tuomat seikat, tulee ottaa myös mukaan lopettamispäätöksessä. Lainaan aluksi Uudenmaan ELY-keskuksen teiden pitoon ja liikenteen suunnitelmaan 2022-2025.
 Painopisteenä suojaamattomat tienkäyttäjät.
 Houkutteleva joukkoliikenne syntyy viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyönä.
 Joukkoliikenteeseen liittyvä infrastruktia ovat pysäkit, pysäkkimerkit ja katokset, pyöräpysäköinti paikat sekä niihin liittyvät kulkuyhteydet.
 Pienet infrainvestoinnit toteutetaan perustuen joukkoliikenteen infran tarvekoriin, joka on koonti suunnitelmien, selvitysten ja toimenpide-ehdotusten tarpeista.

Olen itse ollut yhteydessä Miekkiössä ( liite 1 ) olevan linja-auton kääntöpaikan yhteyteen mahdollisesti saatavasta sadekatoksesta. Ainoan vastauksen, jonka sain oli, ettei tämä olisi tasapuolista. Ketä kohtaan? Tämähän olisi juuri tasapuolista myös täältä ”kyliltä” kulkijaa kohtaa, koska kyseisiä katoksia rupeaa olemaan jo lähes joka pysäkillä esim. kuntakeskuksessa. On surkeaa katso, kun useampi koululainen seisoo sateessa paljaan taivaan alla ja lisäksi paikka on pahin mahdollinen kohta tuulien suhteen. Tilasta ei ole pulaa, jos tämä olisi seikka, johon vaikka viranomainen vetoaisi.

Minuun on myös oltu yhteydessä Kirkkotien ja Rouvintien risteyksessä ( liite 2 ) olevan linja-autopysäkin suhteen. Yhteydenottaja on tehnyt hyvin kattavan esityksen ja tuonut parannusehdotuksia asian suhteen. Hän on myös lähettänyt kyseisen esityksen noin 1,5- vuotta sitten useampaan paikkaan, mm. Hollolan kunnalle ja ELY-keskukselle, mutta koskaan hänelle ei ole vastattu.
Pysäkki on noin 60 omakotitalouden lähin pysäkki. Tässä on selkeästi havaittavissa se, ettei asian suhteen kenelläkään ole ollut kiinnostusta ja yritystä ruveta parantamaan kyseistä kohtaa. Kyseessä oleva kohta on vaarallisuuden suhteen korjauksen tarpeessa, joka tulisi saada käyttäjilleen turvallisemmaksi.

Näin ollen aloitteen myötä toivon, että vastaavanlaisiin epäkohtiin ja turvallisuutta vaarantaviin perusseikkoihin puututtaisiin mahdollisimman nopeasti ja aloitteen tekijälle annetaan asiasta tietoa, on se sitten positiivinen- tai negatiivinen vastaus.
Molemmissa esimerkeissä on kyseessä hyvästä ja turvallisesta koulumatkasta.

Kari Aaltonen
Valtuutettu / PS