Erään kunnanvaltuutetun viikko

Lokakuun vaihtuessa marraskuuksi lumisen luonnon muuttuessa vesisateiseksi märäksi, viettää tämä kunnanvaltuutettu kovin monipuolista viikkoa luottamustoimessaan.

Maanantaina kunnanvaltuuston kokoukseen valmistaudutaan perinteisesti keskustelemalla oman ryhmän kanssa kokouksessa käsiteltävistä asioista. Listalla on muutama pykälä, mutta eniten yhteisesti keskustellaan Hollolan kierrätyspuistoon liittyvästä seuraavasta kaavavaiheesta. Pohdintoja ja perusteluja puolesta ja vastaan. Hyvää rakentavaa keskustelua, kuten ryhmässämme on tapana. Valtuuston kokoukseen olin viikonlopun aikana valmistautunut mm. pitämällä puheen. Vieläkään en pysty kannattamaan kierrätyspuistoa Hollolaan, koska mielestäni on liikaa avoimia kysymyksiä edelleen. Äänestettiin, olin häviäjien puolella. Tyydyn demokraattisesti enemmistön päätökseen. Ja kokouksen jälkeen jatkettiin valtuustokahville rennon keskustelun jatkuessa yli puoluerajojen.

Keskiviikkoiltana osallistuin Hollolan OAJ:n paikallisyhdistyksen järjestämään ruokailu- ja keskustelutilaisuuteen. He olivat kutsuneet koko sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan. Paikalle pääsi vain tämä puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Keskustelu oli antoisaa, ruoka oli hyvää ja päädyimme yhteistuumin, että ensi vuonna uudestaan.

Torstaina viesti, puhelu ja muutama sähköposti viranhaltijoilta kunnasta. Pikahälytys edustamaan Hollolan kuntaa Hollo&Martta -festivaalin päätöstilaisuuteen lauantai-iltana. Mikäs siinä, onnistuu pienillä järjestelyillä. Samalla selviää, että myös Lahden kaupunginteatterille on järjestetty liput lauantaiseen festivaalin päätösnäytökseen väliaikatarjoiluineen ja avec, tietenkin.

Lauantaina päätösesityksen huimat ja taitavat, hyväntuuliset eri maiden esitykset, saivat tämän kunnanvaltuutetun haltioitumaan. Kunnanjohtajalta lyhyt lisäbriiffaus illan edustustilaisuutta varten. Kukonkoivussa Nuorisoseuran talolla on mukana kaikki ulkomaiset esiintyjät, iloisia nuoria ja valmentajia. Olin valmistautunut lyhyellä kiitospuheella, myös englanniksi. Se kyllä vähän jännitti, puhelimeen olin kirjoittanut valmiiksi, ettei tarvitsisi änkyttää. En ole ennen puhunut englantia näin suurelle joukolle. Lahjojen jakaminen ja vastaanottaminen oli iloinen tapahtuma: englantia, ranskaa (yksi sana), poskisuudelmia, hyvinhän se meni. Ruokailun jälkeen oli yhteisen tanssin ja loppulaulun aika. Tunnelma oli koko tilaisuuden ajan iloinen, mukaansatempaava, kannustava, yhteisöllinen.

Hyvä fiilis koko viikosta. Ja kaiken tämän ohella, päivätyö ja koti, nekin tuli hoidettua!

Pia Salo

Kunnanvaltuutettu

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan pj.

PS Hollolan valtuustoryhmän sihteeri

Kirjoitettu 6.11.2023