Hollolan hyvinvointivaliokunnan puheenjohtaja Pia Salo tutustui opetuksen arkeen Kankaan koulussa

OAJ:n Hollolan paikallisyhdistys kutsui uusia kunnanvaltuutettuja tutustumaan opetuksen arkeen maailman opettajien päivänä 5. lokakuuta. ”Näytämme, miten tulevaisuuksia tehdään”. Koulutus- ja kasvatusasiat nousevat sote-uudistuksen myötä entistä suurempaan rooliin kunnan päätöksenteossa. Siksi päättäjille halutaan näyttää, mitä opetuksen arki tänä päivänä on, Hollolan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Birgitta Lyytikkä sanoo.

Tiistaina 5. lokakuuta vietettiin maailman opettajien päivää. Sen kunniaksi OAJ:n Hollolan paikallisyhdistys kutsui Hollolan hyvinvointivaliokunnan puheenjohtaja Pia Salon tutustumaan siihen, mitä opetus tänä päivänä on. Kyse on valtakunnallisesta tempauksesta, jossa on mukana kymmeniä OAJ:n yhdistyksiä eri puolilta Suomea.

Birgitta Lyytikan mielestä on todella tärkeää, että kuntapäättäjät tuntevat koulutuksen ja kasvatuksen nykyarjen iloineen ja suruineen. Siten päättäjillä on hyvät edellytykset tehdä viisaita päätöksiä koulutus- ja kasvatusasioista, jotka ovat sote-uudistuksen myötä nousemassa entistä suurempaan rooliin.

Opetuksen arki on viime vuosina ja vuosikymmeninä muuttunut todella paljon. Monella päättäjällä on omasta koulupolusta jo aikaa, ja Birgitta uskoo, että jo tällainen pieni piipahdus nykykoulussa voi avata silmiä sille, miten moni asia on toisin kuin omissa muistikuvissa.

Pia Saloa on aina kiinnostanut koulujen arkityöskentely. Hän kävi omien lastensa oppitunteja seuraamassa alakoulun jokaisella luokka-asteella. Kaksi vuotta sitten hän tutustui kaikkiin muihin Hollolan kouluihin, niiden opetukseen ja monipuolisiin oppimisympäristöihin. Kankaan koulu jäi tuolloin väliin, kun korona sulki maailman. “On todella hienoa, että minulle tarjottiin mahdollisuus tutustua Kankaan kouluun”, sanoo Pia Salo.

Kankaan koulu on vaativan erityisen tuen koulu perusopetuksen oppilaille, jossa oppimismaailma on todella oppilaslähtöistä. Eri ammattialojen aikuisia tarvitaan huomattavasti enemmän tukemaan oppimista kuin muissa kouluissa. Pienryhmät, omat opettajat ja koulunkäyntiavustajat, koulukuraattori, psykiatriset sairaanhoitajat, muu henkilökunta, omat henkilökohtaiset apuvälineet ja oppimista tukevat apuvälineet, myös digitaaliset, ovat suuressa ja tärkeässä roolissa johdonmukaiseen oppimistulokseen. Oppilaan tunteminen henkilökohtaisesti auttaa selviytymään arkipäivän tilanteista ja sitä kautta myös saamaan oppilaalle kokonaisvaltaista hyvinvointia ja eväitä elämään turvallisen oppimisympäristön avulla. Käsinkosketeltava työrauha oppituntien aikana oli osoitus siitä, että paljon on hyvää työtä tehty.

Huolenaiheitakin Pia Salolla nousi vierailulla esiin, lähinnä opettajien turvallisuus ja jaksaminen. Mutta yhtälailla oppilaan henkilökohtainen pahoinvointi, suru ja siitä kumpuava epätoivo, väsymys, joka näyttäytyi suunnattomana raivona. Turvallinen aikuinen, aikuisen turvana olevat muut aikuiset saivat tilanteen kuitenkin rauhoittumaan. “Näin sivusta seuraajana entistä suurempi arvostus nousi opettajien, kaikkien, ja myös muiden koulussa työskentelevien ammattitaitoa kohtaan”, kertoo Pia Salo.

“Opettajan ammatillisen onnistumisen sain tuntea, kun opettaja kertoi oppilaan niin hyvästä edistymisestä, että hän pääsee siirtymään tavallisen koulun opetukseen. Tämä samainen oppilas oli käynyt sinä aamuna tutustumassa tulevaan kouluunsa, eli viereiseen Salpakankaan kouluun. Takaisin omaan luokkaan tullessaan, hänellä oli hymy huulillaan.”

Teksti:
Birgitta Lyytikka, OAJ Hollolan paikallisyhdistyksen pj.
Pia Salo, Kunnanvaltuutettu (PS), Hyvinvointivaliokunnan pj.

Kirjoitettu 8.11.2021