Mahtavaa!

Olipas hienoa huomata, että tänään maanantaina 7.12. kunnanvaltuuston kokouksessa ryhmäpuheenvuoroissa oli nostettu samoja asioita esille, mitä meidän valtuustoryhmämme on nostanut säännöllisesti esiin valtuustonkokouksissa ja seminaareissakin jo kesäkuusta 2019 lähtien, mm. Hollolan hyvät puolet, elinvoimaan panostaminen ja lisääminen, positiivinen, vahva markkinointi, toisen asteen pakollisuus, kylien olemassaolon tärkeys, varsinkin näin koronan aikana.

Kesäkuussa 2019 valtuustoryhmämme puhe alkoi seuraavin sanoin:

”Kun saimme ryhmäämme tehtäväksi miettiä talouden tasapainottamiseen liittyviä keinoja, emme lähteneet liikkeelle siitä, mitä pitää karsia, mistä pitää säästää, lopettaa. Sen sijaan lähdimme mindmapin avulla liikkeelle, mitä hyvää meillä Hollolassa jo on, ja miten voimme niitä hyödyntää miettiessämme talouden tasapainotusta.”

Ja otteita siitä peilaten kuntastrategiaan:

”Työn Hollola:

Panostamalla elinvoimaisuuteen ja markkinoimalla kuntamme vahvoja vetovoimatekijöitä, tuo se kuntaamme työssä käyviä asukkaita, jolloin suhteessa asukasmäärään työllisyysaste ja verotulot nousevat ja vastaavasti työttömyysprosentti ja työllisyysmenot laskevat entisestään.

Tekemisen Hollola:

Hollolassa on aktiiviset ja elinvoimaiset kylät. Seura- ja yhdistystoiminta on aktiivista. Se, mitä ei osata vielä hyödyntää riittävällä teholla, on Messilän markkinointi ja KV-tason ampumaurheilukeskus Hälvälässä. Tähän alueeseen panostaminen ja markkinointi tekemisen Hollolan kohdalla tuo tulevaisuudessakin lisää harrastajia, turisteja, medianäkyvyyttä ja vaikuttaa positiivisesti myös hiihtourheiluun.

Asumisen Hollola:

Kylien elinvoimaisuuden säilyttäminen on tärkeä myös koko Hollolan elinvoimaisuudelle. Kyliä ei saa näivettää. Erilaisia asumismuotoja tulee miettiä uudelleen. Asumisoikeusrivitalot suurella pihalla kylän palvelujen läheisyydessä.

Vielä kuntastrategian Asumisen Hollola kohdasta: ”Hyödynnämme Hollolan vetovoimatekijöitä aktiivisesti markkinoinnissa ja viestinnässä asukasluvun kasvattamiseksi. Tuomme Hollolaa positiivisesti esille aktiivisessa viestinnässä ja markkinoinnissa. Kehitämme asuinalueita ja markkinoimme niitä aktiivisesti.”

Palvelujen Hollola:

Työn, tekemisen ja asumisen Hollola yhdessä auttavat tämän kohdan toteutumisessa. Muuten tämä onkin varsin haastava kohta, koska ei ole olemassa mittareita sanan ”parhaat” mittaamiseen. Ihminen hakeutuu sellaiselle alueelle, minkä kokee itselle ja perheellensä sopivaksi. Siinä, missä toinen kokee saavuttavansa nämä asiat kuntakeskuksessa, toinen kokee saavansa ne asumalla kylässä. Kuntakeskuksen seniorikeskus, sosiaali- ja terveyskeskus ja yhteisöllinen kirjasto ovat positiivisesti vaikuttavia yksiköitä palvelujen tuottamiseen.

Ennaltaehkäisevä työ, johon kuntakin jo panostaa lapsiperheet keskiössä, tulee edullisemmaksi kuin vahinkojen ja traumojen korjaaminen. Hollolassa useat perheet ovat valinneet asuinalueekseen kyläkoulun läheisen paikan. Juuri lapsiperheiden tarvitsemat palvelut pitää kylät elinvoimaisina ja siitä hyötyvät muutkin kyläläiset. Väestön rakenteella, perheiden lapsiluvulla, on merkitystä tulevaisuuden kuntalaiseen ja palveluihin. Millä ratkaisuilla saadaan myös kyläkoulut pidettyä elinvoimaisina tulevaisuudessakin?

Pitäisi ottaa vakavaan harkintaan, kun Salpakankaan koulujen oppilasmäärät tulevaisuudessa mahdollisesti laskee ja luokkatilaa vapautuu, oman lukion palauttaminen kuntaan. Uuden hallituksen kaavailema pakollinen toisen asteen koulutus tuo paineita tähän ja jotenkinhan kunnan on siihen vastattava.

Miten nämä em. toimet vaikuttavat kunnan talouden tasapainottamiseen? Ne eivät vaadi välttämättä suuria rahallisia panostuksia, vaan aikaa tulla toteutetuksi. Kunnan markkinointi on tärkeä elinvoimainvestointi, johon pitää panostaa positiivisen kuvan luomiseen Hollolan pitovoimasta: asua, yrittää, tulla ja jäädä tänne. Elää täällä.

Mieti, miksi SINÄ asut juuri Hollolassa?

Alkuperäisen ryhmäpuheen kirjoitti ja tähän referoi

Pia Salo
kunnanvaltuutettu, valtuustoryhmän sihteeri