Mietteitä politiikan taistelukentältä – Jari Ronkainen

Mietteitä politiikan taistelukentältä kansanedustaja, Hollolan valtuustoryhmän puheenjohtaja, PHHYKY hallituksen jäsen Jari Ronkaiselta:

Kuluva vuosi on ollut varsin poikkeuksellinen. Koronaviruspandemian vuoksi elämme Suomen historian vaikeinta aikaa sitten sotiemme. Yrityksiä tulee kaatumaan, ihmisiä on lomautettu ja irtisanomisiakin joudutaan tekemään. On selvää, että niin koko maassa kuin kuntatasollakin olemme taloudellisten haasteiden edessä. Vakavin paikka on kuitenkin tartunnan saaneilla, jotka pahimmillaan joutuvat kamppailemaan henkensä edestä.

Päijät-Hämeen ja Hollolan epidemia on vielä maltillinen muuhun maahan ja etenkin maailmaan suhteutettuna. Päijät-Hämeessä laboratoriovarmistettuja tapauksia on 62, joista Hollolassa 7. Tilanne saattaa ottaa käänteen vielä huonompaan suuntaan, sillä keskiviikkona hallitus teki merkittävän ratkaisun purkaa Uudenmaan eristystoimenpiteet.

Päätöstä perusteltiin sillä, että välttämättömyysvaade ei enää täyty. Kuitenkaan perustuslakivaliokunnan mielipidettä asiaan ei edes kysytty. Rajojen kiinnipitämiselle olisi todennäköisesti löytynyt, jos ei enää samat perusteet, niin uudet perusteet. Uudellamaalla on kuitenkin vielä selkeä tautikeskittymä.

Tiedetään, että niin Hollolassa kuin Päijät-Hämeen muissakin kunnissa on runsaasti mökkiläisiä Uudeltamaalta. Rajojen avaamisella saatetaan antaa sellainen viesti, että vaara on ohi ja ihmiset lähtevät mökeilleen. Pelkkä mökillä oleminen ei vielä sairastuta ketään, mutta esim. kaupassa tai huoltoasemalla käynti, mökkinaapureiden tapaaminen ja kaikkinainen muu liikkuminen altistaa tartunnoille. Mökille tietenkin lähdetään oireettomana, mutta sairaus voi puhjeta vasta perillä.

Päijät-Hämeessä tehohoitopaikkoja on n. 30, joista koronapotilailla aktiivikäytössä on tällä hetkellä 4. Lisäksi tehohoitoa tarvitsevia potilaita on muitakin. Kapasiteetti vaikuttaa tällä hetkellä riittävän, mutta se on laskettu olemassa olevalle väestöpohjalle. Jos väkiluku lisääntyisi väliaikaisesti suurella määrällä uudenmaalaisia mökkeilijöitä, niin vaarana on, että tehohoitopaikkoja tulee puuttumaan. Pahin skenaario olisi se, että lääkärit joutuisivat tekemään valintoja hoidettavien välillä. Tehohoidon pitää olla kaikkien sitä tarvitsevien ulottuvilla.

On päivänselvää, että poliittinen päätöksentekokyky tulee säilyä olosuhteista huolimatta. Toisarvoisia asioita jätetään viemättä eteenpäin, mutta on tiettyjä asioita, joita on pakko edistää kriisiaikoinakin. Isojen kokoontumisten välttäminen on kuitenkin äärimmäisen tärkeää. Koronapandemian myötä etäkokoukset ovatkin tulleet monille poliitikoille tutuiksi. Etäkokoukset antavatkin mahdollisuuden päätöksenteon toteuttamiselle ilman fyysistä lähellä oloa

Hollolan kunnanhallitus on etäkokouksia jo pitänytkin, mutta ainutkertaista sinänsä, tullaan meillä tulevana maanantaina kokeilemaan myös, miten kunnanvaltuuston kokous onnistuu etänä. Omat haasteensa on tässäkin, sillä 43 valtuutetun lisäksi vielä virkamiehet tähän päälle luettuna, tulee linjoilla olemaan yli 50 yhtäaikaista osallistujaa. Näin suuren mittakaavan kokouksia Hollolassa ei aiemmin ole kokonaan sähköisenä järjestetty. Vaikka ajat tuovat haasteita, niin päätöksenteko kotikunnassa vielä rullaa ja välttämättömät päätökset saadaan tehtyä.

Samalla on syytä pitää muistissa, että koko ajan edetään kohti ensi vuoden keväänä järjestettäviä kuntavaaleja.

Koronapandemia on haaste puolueille, sillä vaalityötä tehtäisiin normaalioloissa jo nyt. Myös kuntalaisia varmasti kiinnostaa miten tulevaisuuden Hollolaa rakennetaan. Edessä on kriisin myötä poikkeuksellisen haasteelliset ajat ja puolueiden tehtävänä on vastata tuohon haasteeseen. Täytyy vain toivoa, että syksyyn mennessä tilanne olisi siinä määrin parantunut, että vaalityöt pääsevät alkamaan ja pääsisimme kentälle äänestäjiä tapaamaan. Tämä on kuitenkin vielä toissijaista rajoitusten ollessa voimassa.

Lopuksi toivottaisin kaikille voimia ja jaksamista koronaviruksen vastaisessa taistelussa. Tukekaamme toinen toistamme tänä vaikeana aikana ja pidetään toisistamme huolta, kuitenkin henkisesti olematta liian läheisessä fyysisessä kontaktissa. Koronavirus tarvitsee levitäkseen uuden tartuntapinnan, muutoin se kuolee pois. Toivottavasti kukaan ei enää kuvittele, että kyseessä olisi vakavuudeltaan normaalin kausiflunssan kaltainen tauti, vaan puhutaan erittäin vaarallisesta virusepidemiasta.

Terveisin Jari Ronkainen

Kirjoitettu 19.4.2020