Puolustusvoimien koronatautitilanteesta

TIEDOTE 13.4.2021

Kansanedustaja Jari Ronkainen (ps) Puolustusvoimien koronatautitilanteesta: ”Hallituksen pitäisi reagoida heti”

Eri varuskunnista on tullut kiihtyvällä tahdilla tietoja joukkoaltistumisista ja -sairastumisista. Ylen eilisen uutisen mukaan Kainuun prikaatin koronaryppään hoidosta on tehty jopa tutkintapyyntö poliisille. Perussuomalainen kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Jari Ronkainen vaatii hallitusta tarttumaan asiaan kiireellä.

– Koronaepidemia on päässyt pahenemaan varuskunnissa. Varusmiehet ovat valtion leivissä ja heidän turvallisuutensa palveluksessa tulisi ensisijaisesti varmistaa. Hallituksen pitäisi reagoida tilanteeseen heti, Ronkainen perustelee.

Ronkainen esitti kuukausi sitten Puolustusvoimien ottamista rokotusten kärkilinjaan. Sittemmin hallitus on päättänyt n. 34 000 rokoteannoksen luovuttamisesta koronasta pahiten kärsiville EU-maille.

– Varusmiehiä on noin 22 000 ja Puolustusvoimien henkilökuntaa noin 12 000. Hallitus luopui juuri siitä määrästä rokotteita, jolla koko palveleva väki olisi saatu rokotettua. Periaatteen pitäisi olla se, että ensin rokotteet kotimaahan ja sitten vasta muille, jos jää, Ronkainen kertoo.

Perussuomalaiset ovat esittäneet rokotusjärjestyksen muuttamista ammatin tai tehtävän perusteella. Esimerkiksi hallitusvaliokunnan puheenjohtaja Riikka Purra (ps) esitti viime viikolla, että kenttätyössä olevat poliisit pitäisi pystyä rokottamaan heti.

– Riskiryhmien ja hoitohenkilökunnan jälkeen rokote tulisi mahdollistaa yhteiskunnan turvallisuudesta vastaavalle henkilöstölle. Poliisin ja Puolustusvoimien lisäksi esimerkiksi pelastusala ja rajaviranomaiset tulisi saada nopeutetusti rokotusten piiriin, Ronkainen sanoo.

Lisätietoja:

Kansanedustaja Jari Ronkainen, p: 09 432 3141, jari.ronkainen@nulleduskunta.fi